hits

Slik lykkes du med en nyetablering!

Jeg er fristet til sitere Charles Dickens -"This was a tale of two cities"

Grunnen er at det er p mange mter slik grnder- og start-up scenen er konstruert. P den ene siden har du de etablerte nettverkene, som har tett p 100% suksessrate. Her er det kunder, penger, aksjonrer, leverandrer, samarbeidspartnere, bilavtaler og fete kontrakter. P den andre siden har de andre, de du ser p facebook, the summit, innovasjonsforum, og der det finnes hundrevis av rdgivere som skal tjene penger p deg. Og hvor suksessraten i beste fall bikker opp mot 5-6% (jeg tror den er lavere, men mange prosjekter likvideres lenge fr etablering, og blir snn sett ikke med i tallene.)

De fleste nyetableringene er kjempesuksesser, uten at vi noen gang tenker p det som nyetableringer. Det er fordi de skilles ut fra en eksisterende virksomhet. De har alts med seg kunder, ansatte, penger, lokaler, hjemmesider, leverandrer, biler, kontrakter, nettverk, produksjonfasiliteter, selgere og markedsplaner allerede den dagen de starter opp. Dette er nesten en garantert vei til suksess. Det betyr ikke at bedriften lever lenge, de kan drifte drlig og sledes bli en fiasko. Men det er en jobb, med det vekstpotensiale man trenger, fra dag en.

N str alle selvsagt helt fritt til jage drmmen sin, presentasjonene, og finne XL ark. Men den sikreste veien til suksess, er skape en slik forankring som jeg skisserte. Det betyr i praksis finne en partner/bedrift, som tror p det du gjr, og som er villig til vre en form for prosjekt sponsor. Som kan bist med de fasilitetene din virksomhet trenger. Om du ikke finner en slik bedrift, om ingen bedrifter i den bransjen du vil inn i, tror p prosjektet dit. Walk away. Finn p noe annet. Hvis absolutt ingen tror p ideen din, da skal du ikke risikere tiden din p forflge den heller.

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar