januar 2014

Frekke forretninger


Tom Cruise i Risky Business - Ray Ban meldte en salgsøkning av denne brillemodellen på mer en 350 000 par i de første månedene etter lansering. Og Ray Ban var 80 - tallets store kultbrille. Ray Ban var faktisk så fornøyde at de i ettertid har vært med på flere av Tom Cruise sine filmprosjekter. 

Før produktplassering virkelig ble en integrert del av markedsføring, var hele bransjen preget av en «gjør det sjøl» holdning. Og selv om flere bedrifter i dag begynner å få øynene opp for hvordan dette skal gjøres. Noen av de større selskapene har bl.a. egne ansatte som arbeider med å identifisere serier, filmer og andre medieproduksjoner som passer med deres profil og hvor de kan integrere sine produkter. Jeg kommer gjerne med tips om hvilke produksjoner som ligger tilgjengelig, for produktplasseringer som kan være hensiktsmessig for din bedrift. Det er nemlig min erfaring at jo tidligere produktene integreres, jo bedre blir sluttresultatet. Og de fleste produsentene gjør fortsatt salgene sine, etter at produksjonen er ferdig. Uansett er dette er marked som kommer for fult nå, og vi liker å tro at vi pr i dag er ledende innenfor denne formen for markedsføring og reklame.

Produktplassering i film

Neste gang du ser en film, prøv å følg med å se om det er noen merker og produkter du kjenner igjen. Sannsynligvis vil du i hvert fall finne et av de store brusproduksjonsselskapene Pepsi eller Coca cola. Så fort du har sett det, prøv deretter å se i hvor mange scener de faktisk er representert. Det er overraskende hvor perfekt en skuespiller kan holde en cola flaske, hver gang. Produktplasseringer du sannsynligvis husker er filmer som; Frekke forretninger og Ray ban briller. Pepsi I tilbake til fremtiden. You?ve got mail og AOL. Austin Powers med Pepsi og Starbucks. Cast Away med FedEx og Wilson. Men in Black med Ray ban, Mercedes og Burger King. 

Så hva er forskjelle på det som skjedde tidliger og det som skjer nå?

Når James Bond kjører sin Aston Martin eller Marty McFly sin DeLorean, da er det biler selskapene har på lager. I Filmen I-Robot derimot utvikler Audi en helt ny konseptbil, kunn tilpasset denne filmen. En Audi RSQ. Og dette var ikke noen halvveis jobb. Audi jobbet tett med produksjonsteamet av filmen i lang tid og bilen er fullendt. Ferdig designet på interiør og eksteriør. Dette viser hvor bra et slikt samarbeid kan være, når det gjøres riktig. Her lager produktleverandøren et produkt, like gjennomtenkt å tilpasset filmen, som alle de andre karakteren i filmen.  Om dette er veien å gå i fremtiden, er vel usikkert. Men det får vi vel se.

hits