juni 2014

Så du kan både word og excel?

LinkedIn har vært utrolig kjedelig og lite spennende.  Det har vært en kanal der man listet opp uinteressante og uprøvbare egenskaper og der alle kan juridisk «due diligence» og digital markedsføring er en lek. Kort sagt, LinkedIn har vært kjedelig og rett og slett lite troverdig.

Hvorfor sier jeg da at LinkedIn er kult nå?

I 2012 introduserte LinkedIn sitt «influencer program» som i praksis betydde at de ga mikrofonen til sine meste innflytelsesrike brukere.  Det medførte at man ikke lenger trengte å være en forretningspartner av Richard Branson for å få lov til se hva han skrev og delte. Dette har endret LinkedIn fra et statisk nettverk, til et sted der alle «de kule guttene» henger.  Fra og med februar 2014 ble dette åpnet for alle. Det betyr at om du har 500 forbindelser, og du publiserer noe, vil alle dine forbindelser få beskjed om dette. LinkedIn pusher altså ditt budskap til alle dine forbindelser og det gjør LinkedIn til en langt mer nyttig kanal enn for eksempel Facebook og Twitter. Så mens LinkedIn sender budskapet til alle, er du på Twitter og Facebook avhengig av at dine forbindelser faktisk ser den statusoppdateringen du gjør.

For deg som privatperson betyr det at du kan fokusere på å bygge nettverket ditt mot de personene og bransjene der du ønsker å ha innflytelse. For eksempel; om du ønsker å arbeide med regnskap og ha en posisjon som regnskapsfører, eller være en form for ekspert innenfor regnskap, så sørg for at nettverket ditt består av forbindelser som har kunnskap, forståelse, behov eller interesser av din kompetanse. Det du deler vil da nå nøyaktig de organisasjonene / individene du ønsker. Er du flink og dyktig her, vil de dørene du forsøker å få opp åpnes. 

For deg som bedrift betyr det at du og dere kan fokusere på innhold og ikke blikkfang. Med det mener jeg at informasjonen dere deler og publiserer på LinkedIn, når rett inn i kjernegruppen av «stakeholderene» deres. Her kan dere tillate dere å være svært konsise i budskapet. Det følgerene i det nettverket dere klarer å bygge på denne plattformen er ute etter, er det dere kan dele og det vil således en meget høy og målbar verdi. 

Jeg tror at LinkedIn i de neste 2-3 årene kan være en meget viktig bidragsyter til bedriftenes markedsføringsplaner. Det vil også være en av de enkleste kanalene å åpne med hensyn på de nye inn begrepene som «content marketing og embedded branding».  Innhold er i fokus og blir delt i situasjoner tilpasset budskapet. Sammen med litt enkel produktintegrasjon, kan en bedrift få veldig mye ut av veldig lite. 

Fra liten bedrift til stort selskap på 1-2-3

Hva er det som gjør at noen bedrifter klarere å ta steget fra liten til stor, når de fleste selskaper blir stående på stedet hvil og ikke evner å gjøre de nødvendige grepene for å vokse seg store og sterke. I en serie på flere bloggposter og videoer kommer jeg til å legge frem og peke på enkle grep SMB kan gjøre for å hevde seg i konkurransen med de store og ledende aktørene i deres bransjer. 
Produktplassering
"Lær deg å kapitalisere på nye verktøy og innovasjon"
Produktplassering er relativt nytt, ihvertfall den lovlige formen, i Norsk næringsliv. Det betyr at modeller, matriser og betalings struktur på ingen måte er definert og klarlagt. Her kan SMB nå ut til samtlige husstander og kjøpere av sine produkter, uten å måtte betale en formue for å få eksponeringen
"Husk dette er reklame"
Det betyr i klartekst at du som eier av SMB ikke må tro at eksponeringen gir salg på egen hånd. Det er utrolig viktig at du følger opp denne eksponeringen med aktive salg. Det betyr å klargjøre lister med ønskede kunder, før du får reklamen på lufta. Og kontakte de respektive, fortløpende, når eksponeringen er der.



Ikke gi deg selv et forklaringsproblem

Evnen til fullstendig å ignorere at det man skriver på nett får konsekvenser, forbløffer meg like mye hver gang. Fordi, alt som skrives, alle kommentarer, alle likes, alle ytringer, lagres, og kan, for de som vet, enkelt finnes frem i. Nå, la oss resonere litt over det. Hvem er det som kan tenkes å ha lyst til å finne frem i slikt, ha oversikt over hva man gjør på nett?  Er det venner, familie og  de som vil deg vel? Sannsynligvis ikke, sannsynligvis er det arbeidsgivere, bedrifter du søker jobb hos, potensielle kjærester, organisasjoner man søker en posisjon hos eller folk som ikke liker deg. Og det stopper ikke der. Det kan også være offentlige aktører som, skoler, barnevern, Nav osv.

Robert Aschberg har et show i Sverige nå, hvor nett troll plukkes frem i lyset og henges ut. Jeg har ikke noe imot hans fremgangsmåte selv om det er kollektiv mobbing og ikke noe vi som samfunn bør anerkjenne. Likevel tilfredsstiller det en viss skadefryd også hos meg,  fordi de menneskene henges ut fordi de har hengt ut andre.

Det programmet til Aschberg ikke tar opp, er hvordan det som sies og gjør på nett, har konsekvenser helt uavhengig av det å bli hengt ut. Jeg har flere virksomheter som alle kapitaliserer på denne formen for data slik som Twitter, LinkedIn, og Facebook profiler. 

Systemene jeg benytter gjør at jeg i prinsippet kan lagre all din aktivitet på nett og via ulike algoritmer i systemet kan finne frem til ord og uttrykk jeg ønsker. Eksempelvis kan jeg søke på "ordet "tulling" så vil alle poster hvor du har likt, kommentert eller delt komme opp. Og her er det ingen tidsbegrensing.  Om du twitret tulling i fylla, natt til 1. mai i 2010, så får jeg det opp. 

Så når man sitter på nettavisene, facebook, youtube eller twitter, og lirer av seg halvstygge meldinger, i et forsøk på å være kul, morsom eller bare uenig, så husk at de som vil vite slikt om deg, kan lagre det og bruke det mot deg om du gir de anledning til det, eller er i situasjoner der det er aktuelt. 

Husk også at selv om du skriver at dette er dine meninger og ikke arbeidsgiver eller noen andre sine synspunkter, så betyr det lite. Bedrifter bruker masse penger og ressurser på å bygge et brand, et merke. Om du fronter noe og sier ting bedriften ikke kan stå inne for, så kommer  ikke de  til å endre bedriften for å tilpasse den til en småmobbende, småsint funksjonær i virksomheten. Du ryker. Og neste gang du skal ha jobb, vil bedriften du søker sannsynligvis vite og gjøre det samme.

hits