hits

juni 2014

S du kan bde word og excel?

LinkedIn har vrt utrolig kjedelig og lite spennende. Det har vrt en kanal der man listet opp uinteressante og uprvbare egenskaper og der alle kan juridisk due diligence og digital markedsfring er en lek. Kort sagt, LinkedIn har vrt kjedelig og rett og slett lite troverdig.

Hvorfor sier jeg da at LinkedIn er kult n?

I 2012 introduserte LinkedIn sitt influencer program som i praksis betydde at de ga mikrofonen til sine meste innflytelsesrike brukere. Det medfrte at man ikke lenger trengte vre en forretningspartner av Richard Branson for f lov til se hva han skrev og delte. Dette har endret LinkedIn fra et statisk nettverk, til et sted der alle de kule guttene henger. Fra og med februar 2014 ble dette pnet for alle. Det betyr at om du har 500 forbindelser, og du publiserer noe, vil alle dine forbindelser f beskjed om dette. LinkedIn pusher alts ditt budskap til alle dine forbindelser og det gjr LinkedIn til en langt mer nyttig kanal enn for eksempel Facebook og Twitter. S mens LinkedIn sender budskapet til alle, er du p Twitter og Facebook avhengig av at dine forbindelser faktisk ser den statusoppdateringen du gjr.

For deg som privatperson betyr det at du kan fokusere p bygge nettverket ditt mot de personene og bransjene der du nsker ha innflytelse. For eksempel; om du nsker arbeide med regnskap og ha en posisjon som regnskapsfrer, eller vre en form for ekspert innenfor regnskap, s srg for at nettverket ditt bestr av forbindelser som har kunnskap, forstelse, behov eller interesser av din kompetanse. Det du deler vil da n nyaktig de organisasjonene / individene du nsker. Er du flink og dyktig her, vil de drene du forsker f opp pnes.

For deg som bedrift betyr det at du og dere kan fokusere p innhold og ikke blikkfang. Med det mener jeg at informasjonen dere deler og publiserer p LinkedIn, nr rett inn i kjernegruppen av stakeholderene deres. Her kan dere tillate dere vre svrt konsise i budskapet. Det flgerene i det nettverket dere klarer bygge p denne plattformen er ute etter, er det dere kan dele og det vil sledes en meget hy og mlbar verdi.

Jeg tror at LinkedIn i de neste 2-3 rene kan vre en meget viktig bidragsyter til bedriftenes markedsfringsplaner. Det vil ogs vre en av de enkleste kanalene pne med hensyn p de nye inn begrepene som content marketing og embedded branding. Innhold er i fokus og blir delt i situasjoner tilpasset budskapet. Sammen med litt enkel produktintegrasjon, kan en bedrift f veldig mye ut av veldig lite.

Fra liten bedrift til stort selskap p 1-2-3

Hva er det som gjr at noen bedrifter klarere ta steget fra liten til stor, nr de fleste selskaper blir stende p stedet hvil og ikke evner gjre de ndvendige grepene for vokse seg store og sterke. I en serie p flere bloggposter og videoer kommer jeg til legge frem og peke p enkle grep SMB kan gjre for hevde seg i konkurransen med de store og ledende aktrene i deres bransjer.
Produktplassering
"Lr deg kapitalisere p nye verkty og innovasjon"
Produktplassering er relativt nytt, ihvertfall den lovlige formen, i Norsk nringsliv. Det betyr at modeller, matriser og betalings struktur p ingen mte er definert og klarlagt. Her kan SMB n ut til samtlige husstander og kjpere av sine produkter, uten mtte betale en formue for f eksponeringen
"Husk dette er reklame"
Det betyr i klartekst at du som eier av SMB ikke m tro at eksponeringen gir salg p egen hnd. Det er utrolig viktig at du flger opp denne eksponeringen med aktive salg. Det betyr klargjre lister med nskede kunder, fr du fr reklamen p lufta. Og kontakte de respektive, fortlpende, nr eksponeringen er der.



Ikke gi deg selv et forklaringsproblem

Evnen til fullstendig ignorere at det man skriver p nett fr konsekvenser, forblffer meg like mye hver gang. Fordi, alt som skrives, alle kommentarer, alle likes, alle ytringer, lagres, og kan, for de som vet, enkelt finnes frem i. N, la oss resonere litt over det. Hvem er det som kan tenkes ha lyst til finne frem i slikt, ha oversikt over hva man gjr p nett? Er det venner, familie og de som vil deg vel? Sannsynligvis ikke, sannsynligvis er det arbeidsgivere, bedrifter du sker jobb hos, potensielle kjrester, organisasjoner man sker en posisjon hos eller folk som ikke liker deg. Og det stopper ikke der. Det kan ogs vre offentlige aktrer som, skoler, barnevern, Nav osv.

Robert Aschberg har et show i Sverige n, hvor nett troll plukkes frem i lyset og henges ut. Jeg har ikke noe imot hans fremgangsmte selv om det er kollektiv mobbing og ikke noe vi som samfunn br anerkjenne. Likevel tilfredsstiller det en viss skadefryd ogs hos meg, fordi de menneskene henges ut fordi de har hengt ut andre.

Det programmet til Aschberg ikke tar opp, er hvordan det som sies og gjr p nett, har konsekvenser helt uavhengig av det bli hengt ut. Jeg har flere virksomheter som alle kapitaliserer p denne formen for data slik som Twitter, LinkedIn, og Facebook profiler.

Systemene jeg benytter gjr at jeg i prinsippet kan lagre all din aktivitet p nett og via ulike algoritmer i systemet kan finne frem til ord og uttrykk jeg nsker. Eksempelvis kan jeg ske p "ordet "tulling" s vil alle poster hvor du har likt, kommentert eller delt komme opp. Og her er det ingen tidsbegrensing. Om du twitret tulling i fylla, natt til 1. mai i 2010, s fr jeg det opp.

S nr man sitter p nettavisene, facebook, youtube eller twitter, og lirer av seg halvstygge meldinger, i et forsk p vre kul, morsom eller bare uenig, s husk at de som vil vite slikt om deg, kan lagre det og bruke det mot deg om du gir de anledning til det, eller er i situasjoner der det er aktuelt.

Husk ogs at selv om du skriver at dette er dine meninger og ikke arbeidsgiver eller noen andre sine synspunkter, s betyr det lite. Bedrifter bruker masse penger og ressurser p bygge et brand, et merke. Om du fronter noe og sier ting bedriften ikke kan st inne for, s kommer ikke de til endre bedriften for tilpasse den til en smmobbende, smsint funksjonr i virksomheten. Du ryker. Og neste gang du skal ha jobb, vil bedriften du sker sannsynligvis vite og gjre det samme.