august 2014

Når småligheten tar overhånd

Jeg skriver sjelden personlige bloggposter, det vil si jeg forsøker å holde de på et nivå hvor de har en hvis informativ verdi. Ikke fordi jeg ikke vil fortelle verden hvem jeg er, eller hva jeg gjør. Men fordi jeg finner mitt daglige virke uendelig lite interessant for alle andre. 

I de siste 18 månedene har jeg og noen kolleger brukt brorparten av tiden vår på å strukturere, organisere og utvikle ulike forretnings modeller for å produsere film, tv og webtv i Norge og i utlandet. Dette er et langt læret å bleke, det er ulike regelverk og subsidier fra land til land. Rettigheter til musikk, immaterielle rettigheter og alt annet, skal sikres, kjøpes og beskyttes. Skuespillere har ulike krav, fra land til land. Noen kan le av religion, andre kan ikke. Det er investorer som skal si sitt, distributører som skal si sitt og markedspartnere som skal si sitt. 

Alt dette er ok, det er motgang og motstand som forventet. Helvete heller, det skal være sånn.

Det som gjør prosjektet vårt vanskelig er heller ikke de tingene, alt det jeg listet på ovenfor, det løste vi. Det var faglige utfordringer, men ikke mer komplisert en at de kunne løses med strategi utvikling, juss og gode presentasjoner. Det som gjør ting vanskelig for oss nå, er småligheten vi møter fra omgivelser utenfor vår kontroll. Et eksempel på slik smålighet kan være en venninne av meg som fikk tilbud om en rolle. Dessverre har hun en meget sjalu og litt enkel kjæreste. Han trodde med en gang at dette handlet om sex og sendte epost til våre samarbeidspartnere om at vi måtte være et useriøst selskap, fordi vi hadde en enkel nettside. 

Det er som å gå i krigen å bli slått i bakhodet av mannen du har reddet og som ligger i sykesenga.

Det jeg reagerer på her er relativt enkelt. Han har et problem med henne, han stoler ikke på henne, eller han tror hun ikke elsker ham eller hva som helst. I sin iver etter å redde sin egen ræv, går han til angrep på oss, en bedrift som allerede beveger seg i utrolig komplisert landskap. Og det som plager meg er at jeg tror ikke han forstår konsekvensen av det han gjør, jeg tror han rett og slett er for dum til innse at slike tåpeligheter får konsekvenser for oss. 

For oss er det sårende, jeg håper jo han har det bra. At han får et langt og lykkelig liv med sin kjæreste. Men jeg kjenner også på følelsen av at det er litt vanskeligere, hver gang. Og ønske de menneskene noe godt. Det er tross alt livet mitt og mine kolleger han pisser på.

Jeg skriver om dette her og eksemplifiserer det, fordi jeg tror dette er problemer veldig mange små bedrifter og nye prosjekter opplever når de etablerer. Krigen og slaget de ser, har de kontroll på. Det er de som sitter bak deg med kniven klar, som er vanskeligere å ha øynene på.

Jeg vill aldri presentere et problem, utfordring, uten noen form for løsning. Om slike ting, skjer i regi av en privatperson, så kan det være vanskelig å få det økonomiske tapet bedriften / prosjektet dit lider erstattet. Det koster penger å ta saken til retten og privatpersoner har rett til å ikke forstå konsekvensene av sine egne handlinger. Erstatningen vil uansett være begrenset til de kostnadene du har med å fikse det som må fikses.

Mot en privatperson, må du bevise at de burde forstå konsekvensen av deres handling.

Heldigvis er de fleste i Norge ansatt en plass. Og er det en bedrift du sloss mot, da står du mye sterkere. Om personen har benyttet sin jobbtelefon, gjort dette i arbeidstiden. Eller best av alt, benyttet jobb epost. Da er det bedriften personen arbeider i, som er motpart. Dette vil da være en handling, utført av dens bedrift. I slike saker som jeg beskriver nå, vinner du i 9 av 10 tilfeller og de fleste advokatkontor elsker denne type saker fordi deres regning, er en del av den kostnaden du påføres.

En bedrift forutsettes nesten alltid å være en profesjonell part i en sak og det forventes juridisk at de forstår konsekvensene av sine handlinger og sine ansattes handlinger. Selv om du føler det blir ekstra jobb og du egentlig ikke vil ta konflikten, noter og dokumenter dine kostnader. Det økonomiske kravet må hevdes inne rimelig tid for å være gyldig. Dette vil en advokat hjelpe deg med. 

hits