hits

desember 2013

Thorild fyller pornopungen til jul


Pornpooung er ikke konkurs og produsentene slipper bruke resten av livet p betjene gjeld opparbeidet fordi de lagde film


Jippi da var rets filmsaga slutt. Pornopung fikk pengene, etterhndssttten de skte om. Som om det var noe reelt alternativ at de ikke skulle f det.

Kulturminister Thorhild Widvey har levert en solid refik til Norsk Filminstitutt og deres stemoderlige behandling av uavhengige filmskapere og private investorer. Skal vi tro signalene fra den nye regjeringen er dette starten p en ny ra i norsk film - en smartere og mer moderne mte tenke filmproduksjon og - finansiering. Vi er veldig spente p fortsettelsen i 2014!

Det er to ting jeg lrer fra denne saken:

1. Vi har pisset avgrde 100 - 200 000 norske kroner p diverse saksbehandlere, lnn og dokumentflyttere.

2. Nr du forvalter offentlige penger, fr du ikke lov til bruke dem som din egen private sparegris.

La meg ta det enkle frst. Nr absolutt alle andre fr sttten, etterhndssttten alts, om sknader er sendt i tide eller utide, skapes en presedens. En presedens i jussens verden betyr at det er det man kan forvente som resultat om saken prves juridisk.

S nr saksbehandleren i NFI sier nei og ikke vil gi de sttte, da pisser han godt og varmt p sitt eget regelverk. Det er ok. Alle kan gjre feil. Jeg blir frst sur nr de gjr feil nummer 2. De sier nei til anken.


Bra at de voksne tok ansvar og srget for at vi ikke skaper et filmsamfunn i Norge hvor noen hele tiden er litt likere enn andre.

Det er litt som en 6-ring som s gjerne vil at det skal vre snn. Selv om det ikke er snn. S m mor og far, kultudepartementet her ved sjef Thorhild Widvey og statssekretr Knut Olav ms komme inn og rydde opp i rotet som NFI har laget.

Og takk og lov for at i hvert fall de to voksne tar ansvar i situasjonen og lser den enkelt og greit, slik gode dyktige og ansvarlige politikere gjr. Takk for det!

Utfallet i saken her var aldri egentlig usikkert. Sier du ja til alle og det er offentlige penger, ja Sunshine, da fr du fortsette si ja, selv om du liker det litt drligere. Det som virkelig irriterer meg er den sinnssykt uvettige bruken av penger. Lnn til NFI, advokatsalr for Feil Film, saksbehandlere i departementet og til slutt statssekretrer og statsrder som m inn rydde andres rot.

Timene flyr fort her og ingen av de involverte er det vi kaller lavtlnnede. Men gjort er gjort og spist er spist. La oss hpe NFI er mer i takt med sine egne formyndere i senere saker, s kan ogs disse hundretusenene som er slst bort p saksbehandling heller brukes p film og ikke tull.

Ron Burgundy, the Anchorman, forklarer verdien av produktplassering


Vill Ferrell, her som the anchorman, er bl.a. eier av seskapet som produserte Tommy Wirkolas Hansel & Grettel

I USA n foregr kanskje det mest spennende markedsfringsstuntet som er gjennomfrt p mange r. Her blander vi sosiale medier, tradisjonell markedsfring og content marketing. I spissen str store kjente amerikanske merkevarer som Ben & Jerrys, Jockey og Chrysler, som sammen med den kjente komikeren Will Ferrell og hans figur Ron Burgundy fra filmen the Anchormann Lager instruksjonsvideoer, produkter og egne merker for og fra de ulike produsentene.

Karakteren Burgundy som er et klassisk amerikansk nyhetsanker, uten teknologisk forstelse og et kvinnesyn og utseende fra 70 tallet, dukker opp i alle Chrysler sine reklamer for deres nye bil Durango, i tillegg dukker figuren opp i ulike fiktive intervjusituasjoner for ulike medier. Samtidig som Ben & Jerrys har laget en egen iskrem og Jockey et eget sett med underty.

Denne reklame for Dodge er n spredd i alle sosiale medier og har i flge Dodge, mer en 15 millioner visninger totalt.

Forelpig melder Chrysler at salget er opp 36 % i November forhold til tilsvarende periode fra i 2012. Og hele 59 % i forhold til oktober i 2012. Antall beskende p deres hjemmesider er kt med 80 % globalt og interaksjonen med kunder, sosiale medier og slikt, er opp med 100 % fra tilsvarende periode i 2012. Og Ben & Jerry samt Jockey rapporterer lignende tall. I tillegg har reklamefilmene mer enn 15 millioner visninger p youtube, som er fantastiske tall for en reklamefilm, og flere blir det etter hvert som dette brer om seg i de sosiale mediene. Og dette er fr filmen kommer. Og alle markedssjefene forventer et enda strre salg i forbindelse med lanseringen av selve filmen.

Om du eller din bedrift vil lre mer om produktplassering, ta gjerne kontakt. Vi er involvert i 12 ulike produksjoner, film, tv, musikk og webtv, akkurat n. Som har figurer og karakterer tilgjengelig for bruk.

Hvorfor drikker voldtektsmannen cola?


I NRK serier side om side, drikker absolutt alle Coca Cola og leser VG, var det tilfeldig eller var det betalt produktplassering?

Produktplassering er en global trend innenfor markedsfring og er et verkty som benyttes for alt fra mat via forbruker elektronikk til biler. Og det er ikke s rart, det er et meget effektiv verkty. Det gir troverdighet, kredibilitet og tillit til produktet Samtidig som de gjr produksjonen autentisk. Det er tre hovedformer for produktplassering. 1) Arrangert og produsentene av serien / filmen, fr noen eksemplarer av produktet for vise det frem. 2) Arrangert og betalt for 3) Det bare skjedde.

Av og til s er det slik at en sett designer, produsent eller skuespiller finner et produkt, som gir karakteren eller historien mer troverdighet eller autensitet. Og da integrerer det som en del av handlingen. Eksempler kan vre en t-skjorte som har en logo som viser en tidsepoke eller at skuespilleren drikker en l p en bar.

Men for enkelhetsskyld vil jeg fokusere p de betalte eller de hvor det finnes en kompensasjon. Og tar utgangspunkt i produksjoner hvor karakteren vi flger er en ugift, vakker, suksessfull person midt i 30 rene som arbeider som arkitekt. Kanskje hun kjrer en SUV, for beske alle byggeprosjektene hun jobber p, hun leser bestemte magasiner for holde seg trendy, hun drikker spesielle viner, spiser enkelte mattyper. For gi karakteren liv, troverdighet, trengs mange typer produkter.

Inntil n hard et mest vanlige I Norge vrt at man fr eller fr lne produktet fra leverandrene gratis og slik at produksjonen sparer innkjpskostnader, til gjengjeld fr leverandren vist frem produktene sine. I praksis vil det ofte foreg slik at noen p settet kjenner noen i Arcus og mot at vr arkitekt drikker Arcus sine viner, fr alle i crewet s mye vin de vil p settet.

Den andre formen for produkt plassering som til nr har vrt vanlig er at for eksempel Tag Heuer (klokkene) hrer om prosjektet og synes at vr kvinnelige hovedrolleinnhaver er en interessant karakter for deres nye klokke. De tar kontakt med produksjonen og de gjres en avtale hvor Tag Heuer betaler for at klokken skal vises frem i helt bestemte situasjoner.

Som man ser er hovedforskjellen p de to metodene at nr betalingen finer sted, s fr leverandren vre med avgjre i hvilke sammenhenger produktet skal presenteres. Noe som gjr at de de i langt strre grad kan styre assosiasjonene vi som forbruker skal f til produktet.

Slik betaler produkter for det du ser p tv


Reeses Pices gikk fra vre et helt ukjent godteri, til bli et av de mestselgende i USA etter en scene i filmen ET



De siste trendene innenfor markedsfring er gjre reklame, i mangel av et bedre ord, mindre reklameaktig. Trenden er da forske komme litt bort fra de overtydelige reklamene hvor produktet er stjernen, til kortfilmer, kvasi dokumentarer som imiterer virkelige situasjoner hvor produktet kommer litt i bakgrunnen, slik som det gjres med produktplasseringer p film, tv, musikkvideoer eller webtv.

Dette virker, for mange markedssjefer, som litt forvirrende. Men det er egentlig ganske enkelt. De fleste av oss begynner bli lei av reklame. Forbrukere i dag blir bombardert av reklame i alle situasjoner; tv, radio, plakater, magasiner, buser, aviser i tillegg til internett med klikkannonser p absolutt alle sider. Og det er bare de vanlige kanalene. I tillegg dukker det opp nye eksponeringsmuligheter nesten daglig. Fra mennesker som har p seg merker, flyere i bilvinduet eller i postkasser, reklame p minibankskjermen, det er over alt, absolutt hele tiden.

De store amerikanske tv selskapene s denne trenden allerede tidlig p 2000 tallet og begynte da vise serier som ikke ble avbrutt av reklame. Seriene Alias og 24, skikkelige hit serier, gikk begge to uten reklamepauser p reklamefinansierte nettverk (FOX og ABC network)

Betydde det at tv selskapene sa nei til penger, virkelig?

Selvsagt gjorde de ikke det. Ford sponset hele 24 serien, de betalte for produksjonen, mot at alle bilene heltene kjrer, er Ford. I tillegg fikk Ford (i USA) en 3 minutters reklame som ble vist fr serien og det var det hele, det ble ikke reklamert for noe annet produkt i hele serien. Fr s fant vi produktplasseringer stort sett i de strste produksjonene, filmene. Men ikke n lengre; webserier, enkle tv serier, bker og musikkvideoer. Produktene er i dag en viktig og integrert del av de ulike produksjonene sine budsjetter


Det Jamaicanske let Red Stripe ble introdusert for verdensmarkedet i filmen Firmaets mann, og kte salget med mer en 50% allerede frste mneden etter filmens premiere.

Hva er produktplassering

Har du noen gang sett et tv-show eller en film som har virket som en eneste lang reklamefilm? Da har du i s fall hvert et offer for det som m defineres som meget drlig produktplassering. De smarte markedsfrere vil at produktet skal vre en integrert del av scenen, men ikke fokuset. Produktet skal passe inn, en skalt smls integrering i scenen. Gjres dette riktig bidrar produktet til skape realisme i scenen, intervjuet eller situasjonen. Produktet gjr scenen mer troverdig og produktet makser verdien av sin egen tilstedevrelse. Den frste effektive produktplasseringene ble gjort allerede p 50 tallet hvor Gordons Gin betalte for at Katharine Hepburns karakter, i filmen the Afrikan Queen, kaster kasser av gin over bord. Jeg har ikke funnet tall som sier noe om hva Gordons gin tjente p mer salg av det stuntet. Men det finnes mange andre eksempler vi kan se som virkelig betalte seg. For deg som ikke er kjent med film, s fulgte det en kjempedebatt etter filmen ET hvor de spiser et peanttsmrgodteri som heter Reese Pieces og sier at det smelter i munnen og ikke i hnden. Denne ene scenen, i en film, var nok til srge for at dette lille og til da ukjente godteriet ble et av de mestselgende i USA. Et annet effektivt eksempel som vi har tall p er fra filmen The Firm med Tom Cruise (Firmaets mann p Norsk) Hvor de konsekvent drikker llet Red Stripe, som fr denne filmen var et lite og ukjent Jamaicansk l. De kte det globale salget av Red Stripe med mer enn 50% bare i den frste mneden etter filmens lansering. I dag kjper vi Red Stripe p ICA, noe som sannsynligvis ikke ville vrt mulig, uten eksponeringen i filmen.